Totul despre NOS
Cum tuningul a intrat "cu cizmele" printre pasionatii auto de pe plaiurile mioritice, iar romanu vrea si el tot ce vede pe la americani, ne-am gandit sa tratam in prezentul articol o parte mai putin intalnita pe la noi. Multi dintre noi am vazut filmele din seria "Fast and Furious" si am avut de-a face cu jocurile canadienilor de genul "Underground", "Most Wanted" si asa mai departe. Ne putem aminti ce ne doream toti pe masinutele virtuale? Personal, imi doream o cruce atarnata de oglinda, dar asta e alta poveste. Ne doream sisteme NOS. Cat mai mari, cat mai pline si cat mai suparate. N-am avut insa curiozitatea sa aflu ce face defapt vestitul "nitro" (din seria "dai frate cu nitro!") cu motorasul cel viteaz.
In primul rand, CE ESTE NOS?
Putin stiu ca NOS este defapt un brand (Nitros Oxyde Systems). Un brand care, la fel ca si altele de pe la noi, a fost transformat in substantiv. Sistemul in sine are la baza o substanta aparent inofensiva: oxidul de azot (N2O), format, dupa cum sugereaza si numele, din doua parti Azot si o parte Oxigen. Inca de la scoala generala am aflat ca, pentru a functiona, un motor are nevoie intai de combustibil si apoi de oxigen. Oxidul, la temperaturi de aproximativ 300 de grade, se descompune, degajand in camera de ardere un surplus de oxigen, acest lucru ducand o arde mai rapida a combustibilului, o forta mai mare a exploziilor si, ca atare, mai multa putere. Pe langa o ardere mai rapida, odata oxidul injectat in camera de ardere, el sufera asanumitul "boiling effect". Pe scurt, trece din stare lichida in stare gazoasa, realizand o racire de -53 de grade celsius in camera de ardere. Contrar asteptarilor, oxidul de azot nu este inflamabil si nici nu creste cifra octanica a benzinei asa cum se aude prin popor. N2O este stocat in stare lichida, in butelii la presiuni de 67-70 de atmosfere. Odata eliberat, temperatura ii scade brusc si trece din stare lichida in stare gazoasa ceea ce inseamna si un volum mai mic. Odata ajuns in cilindrii N2O si benzina vor ocupa mai putin spatiu motorul avand astfel o capacitate mai mare de ardere.
Tipuri de sisteme
Exista trei tipuri de sisteme NOS cunoscute pana astazi: Dry, Wet si Direct Port.
Sistemul Dry (uscat) nu e foarte destept fiind doar o denumire pompoasa pentru un lucru relativ simplu. Anume ca suplimentul de benzina este introdus prin injectoarele originale ale motorului iar oxidul de azont este pulverizat in conducta de aer. Tot de pe la orele de fizica am aflat ca intotdeauna gazele reci se "lasa jos". Astfel, printr-o analogie simpla amestecul de combustibil, N2O si aer se va lasa intotdeauna in partea de jos a cilindrului, lasand partea superioara neatinsa deci "uscata". In general, obiectivul este atins prin doua operatiuni simultane. In primul rand presiunea fluxului de benzina la nivelul injectorului este crescuta lucru care determina o crestere aproape instantanee a fluxului. Ce'a de-a doua operatiune consta in "pacalirea" computerului masinii. Adica, unitatea este obligata sa livreze mai mult combustibil motorului .
Sistemul Wet (umed), spre deosebire de cel uscat, adauga oxidul si benzina in acelasi timp, imediat sub carburator, sau cu 8-10 cm inaintea clapetei de acceleratie. Astfel, partea superioara a cilindrului ramane permanent umeda. Acest tip de sistem sunt potrivite si foarte intalnite pe motoarele turbo si supraalimentate, din cauza faptului ca diferentele de densitate dintre cele 3 elemente pot determina probleme de distributie sau rateuri in admisie dar si de traseul foarte "intortocheat" al noilor sisteme de injectie.
Sistemul Direct Port sunt de departe cele mai eficiente dar si cele mai pretentioase, putand fi folosit doar pe motoarele cu injectie multipunct. Dupa cum sugereaza si numele, sistemul pulverizeaza amestecul direct in fiecare cilindru. In cazul acestor sisteme, injectia se realizeaza independent. Din punct de vedere al montajului, Direct Port sunt cu atat mai pretentioase, fiind necesara gaurirea injectoarelor, frezarea si polizarea, motiv pentru care astfel de sisteme sunt intalnite mai degraba pe masinile de curse. Sistemul Direct Port poate suplimenta puterea motorului cu pana la 300 de cai, V8-urile americane fiind preferate.
Afecteaza in vreun fel motorul?
Teoretic nu, insa doar in cazul in care sistemele sunt folosite de cineva care le intelege. Altfel, conducand ca si cum ti-ai ura masina, probabil intr-o zi motorul va...crapa. La propriu.
Merita sa faci o astfel de investitie?
Fiind o persoana pragmatica, nu. Pretul unui "refill" putand ajunge uneori la peste 500$, asta, pentru doar 2 minute de "placere"
Intra in comunitatea 1tuning de pe Facebook
38 comentarii. Posteaza un comentariu
|
10-10-2015 17:09 de roberto_exo
nu avem strazi , dar sa ne mai gandim la asa cevava!
|
|
21-03-2013 00:22 de gr_32_bks
voi vorbiti de nos si u aveti o lingura de ciorba in burta
|
|
11-10-2012 16:55 de yoz_myr3l
mzi ca m-ai lamurit cu nosul,dar ce modificari ii pot face unui bmw 525tds?
|
|
15-06-2012 15:08 de Aurelian
Foarte frumos ce vad aici . :) Ma`ti lamurit si pe mine in legatura cu N20 . Va multumesc
|
|
08-01-2012 12:12 de alex
am un skilane si am nos pe el da 2 min pe bune ???? la mn tine doar 20 sec
|
|
12-11-2011 09:55 de ovydutzu
as dori sa cumpar 2 buteli NOS goale ptr sa le pun in camera ca design.nr tel 0767160119.ast sa ma contactati
|
|
06-11-2011 14:00 de Anonim
nu mai visati frate k nu sunteti in fast & furious...nu avem noi in romania masini pt aja ceva:))
|
|
22-08-2011 23:26 de Razvan
Care are butelii de noss goale.Ma gasiti pe id Razu_ktm
|
|
18-04-2011 16:17 de Dany
am cautat gasesc anunturi numai dinalea veci
|
|
18-04-2011 16:15 de Dany
frate vreau sa bac n2o pe un yamaha mbk boster si nu gasesc instalatie nos
am cautat si nu gasesc ma intereseaza una la mana adoua caut urgent da sa fie complecta si ce modificari mai trebuie aduse scuterului nr meu de tel 0762043208
|
|
04-02-2011 22:12 de Anonim
sex
|
|
04-12-2010 01:16 de sonelu
da eu mias pune dar deocamdata la fordul mustang pe care il am mai am de ajustat ceva tiuning la motor astept de 4 luni sami vina pistoanele de carbon pt ami rezista instalatie de nos
|
|
22-03-2010 09:43 de Anonim
Nu merita ,is prea multe gropii in romania ,bagi 2000 mii euro in masina si peste 3 luni inca 2000:)) asa da cheltuieli fratee din cauza statului asta amarat
|
|
08-03-2010 14:23 de Ionutz
?
|
|
08-03-2010 14:23 de Ionutz
d3nys ai modificari aduse masinii? Si daca da care sunt acelea
|
|
08-03-2010 14:21 de Lucy
Atentie!!! O sa imi bag n20 pe lada sa simt cum sar in aer la propriu . Hai sa imi fie tarana usoara :))
|
|
14-02-2010 16:05 de d3nys
se merita sa-mi pun instalatie de nos pe vw polo gti??
|
|
25-01-2010 06:49 de Anonim
vrajeala de doi lei
|
|
13-01-2010 20:51 de myers
gg este folositor. Bine ca explici in detaliu.
|
|
17-12-2009 20:49 de Anonim
salutare stitzi ceva pe bmw 318 is este eficent? si dak am instalatie de gaz pusa recent se poate lega de gaurelele din injectoare de la gaz?
|
|
28-11-2009 09:21 de Anonim
nu este vorba de drumuri cat timp esti batut in cap si nu sti ce sa faci cu n2o
|
|
17-11-2009 00:33 de raZR
pentru cei care nu au citit dau si dau comentarii aiurea, dintre care doar unu pana acum a dat si or sa mai urmeze dau un citat din articol "Afecteaza in vreun fel motorul? Teoretic nu, insa doar in cazul in care sistemele sunt folosite de cineva care le intelege. Altfel, conducand ca si cum ti-ai ura masina, probabil intr-o zi motorul va...crapa. La propriu." ai auzit yogoodboy ?
|
|
16-11-2009 19:35 de zakimarius
bine gindita treaba dar nu si in rominia
|
|
16-11-2009 11:53 de Anonim
frate N2O - ul este un lucru bun in loomea curselor de masini dar ganditi-va ca acele masini au motoare adaptate special pt suprasolicitare . ce faci la noi cu asa ceva ? iti pui pe un Tiburon nos si te duci la curse in IOR? refill-ul nu e 500$ si depinde de sistemul pe care il ai pe masina. Cel mai scump este 350 de dolari si se recomanda la masinile cu sisteme de injectie de ultima generatie dar din pacate sunt doar 3 sau 4 firme de tuning care onoreaza aceasta oferta. parerea mea e ca un turbo adaptat corespunzator este mai eficient
|
|
15-11-2009 21:12 de Th3End
pentru strazile de la noi si soferii care au inceput sa apara de sunt 1000 de accidente pe zi nu cred ca ar fi afacerea ideala:)
|
|
15-11-2009 10:50 de andrei
deci frate , ca sa incarci butelia aia de nos nu te costa 500 de $ pt 2 minute , pur si simplu iti treb niste pile la spital daca nu le ai le faci , cei de la spital folosesc acest gaz la anestezie :) asta e pt necunoscatori :) si iti incarci butelia cu maxim 2 mil :)
|
|
14-11-2009 01:43 de Anonim
*sti
|
|
14-11-2009 01:42 de Anonim
"Din totdeauna :)
E vorba de gaz comprimat"
Sti termodinamica la fel de bine cum stii sa scrii in limba romana, se scrie dintotdeauna.
|
|
14-11-2009 00:16 de gameboy
nu se merita
|
|
13-11-2009 23:28 de Anonim
@ Anonim
Din totdeauna :)
E vorba de gaz comprimat
|
|
13-11-2009 22:16 de iooi352
as vrea sami bag nos la daci !iti imaginezi 54 cai +300
=distrugerea competitiei:))
|
|
13-11-2009 21:54 de Anonim
De cand un gaz ocupa mai putin spatiu decat un lichid?
|
|
13-11-2009 21:47 de niccolas
mult mai bun turbo decat NOS..cu turbo, masina intotdeauna are acceleratie puternica..pe cand NOS-ul decat pentru cateva momente. deci turbo rulls ;)
|
|
13-11-2009 18:16 de focusbogdan93gab
nu ar fi rea o instalatie ca asta ,dar la noi pe drumurile noastre nu cred ac ai putea sa o folosesti
|
|
13-11-2009 18:14 de yogoodboy
ca sa iti faci motoru praf frate nu iti recomand..
|
|
13-11-2009 18:11 de raZR
interesant articol...nu stiam yo mt-e despre n2o dar asta mi-a mai completat cunostintele :D multam 1tuning
|
|
13-11-2009 17:13 de Lulu4Tigra
imi pun eu pe tigra :))
|
Doar utilizatorii inregistrati pot comenta. Login sau Inregistreaza-te.
|