Nu esti logat!

Login | Nu ai cont? Creeaza cont nou
Garajul meuMasiniTuningCluburiPozeVideo
Esti in pagina: 1tuning.ro > Tuning > Informatii tuning > Ce trebuie sa stii despre modificarea franelor





Cauta pe site

Ultimele discutii din cluburi
Panou relee-sigurante
scris de StefFlav2009 pe 07-09-2024
masini
scris de paraschivrazvan pe 26-02-2024
Semnalizare secventiala
scris de spionul pe 03-03-2022
Geamuri aburite
scris de paraschivrazvan pe 21-11-2020
defectiune
scris de andad_68 pe 24-03-2018

vezi toate discutiile

Ce trebuie sa stii despre modificarea franelor

Scris de 1tuning pe 15-10-2007




franeModificarea franelor este estentiala, pentru ca odata ce ai inceput sa mergi repede e mai mult decat indicat sa poti opri la fel de repede. Frana functioneaza prin presarea placutelor pe discul de frana, proces prin care frictiunea este convertita in caldura. Caldura este ulterior disipata de discuri prin rotire, ceea ce incetineste masina. Principala problema la franare este caldura, de aceea o masina sportiva trebuie sa fie pregatita sa faca fata temperaturii crescute din sistemul de franare.

Forta de franare pleaca de la pedala, ajungand in servo, care foloseste puterea motorului pentru a amplifica presiunea pedalei, scazand efortul pe care trebuie sa-l depui la apasarea acesteia. Presiunea este transferata la placutele de frana cu ajutorul lichidului de frana. Lichidul poate deveni foarte fierbinte din cauza caldurii generate.

Beneficiul folosirii unui lichid, care nu poate fi presurizat usor, este trecerea aproape instantanee a acestuia prin cilindrii de frana.

Dezavantajul lichidelor de frana este ca sunt higroscopice (absorb particulele de apa), lucru care reduce eficienta procesului de transfer al fortei de franare. Un alt neajuns este ca la temperaturi inalte particulele de apa fierb si creeaza un efect spongios in cel mai bun caz, iar in cel mai rau caz incetinesc sau stopeaza franarea.

Ventilarea discurilor creste eficienta franarii, de aceea daca ai marit puterea motorului este indicat sa apelezi la niste discuri ventilate.

Discurile ventilate au un canal central care imbunatateste raportul dintre suprafata si aer, pentru o racire mai rapida. De asemenea, aceste discuri previn acumularea de gaze intre placute si disc, pastrand placutele in stare buna. Cu cat discurile sunt mai mari, cu atat racirea este mai rapida si mai eficienta. Insa discuri mai mari pot cere si jante mai mari.

Si placutele sunt un element esential - cu cat frictiunea este mai mare, cu atat franarea este mai performanta. Placutele sportive sunt construite dintr-un compus de inalta frictiune care functioneaza la temperaturi inalte. O placuta de frana cu adevarat sportiva va functiona la parametrii maximi numai la temperaturi incinse, astfel ca acestea nu sunt prea utile pentru masini normale si calatorii in limitele impuse pentru sosele, unde franarea se face de obicei pe placute reci.

Sistemul ABS va ajuta la prevenirea blocajelor in timpul franarilor puternice si permit virajele in viteza. Virajele insa reduc forta de franare cu cat ABS intervine mai mult. Pe pietris si zapada, ABS poate fi un mare neajuns, pentru ca reduce forta de franare in conditii de tractiune foarte scazuta.

Daca nu ai competente mecanice, recomandam sa lasi modificarile sistemului de franare pe mana unui profesionist. Frana e ultimul lucru care iti doresti sa functioneze prost la masina ta!


Kituri de tuning pentru frane

Elementul cheie pe care trebuie a te concentrezi atunci cand modifici sistemul de franare sunt discurile. Cu cat sunt mai mari, cu atat vor avea suprafete de frictiune mai extinse, caldura va fi disipata mai repede si efectul va fi mai spontan. Vei observa de asemenea ca "simti" mai bine masina si ca poti detecta mai repede eventualele blocaje.

O idee accesibila de modificare pentru o masina mica de familie, de exemplu, ar fi sa mergi la un service specializat si sa ceri montarea discurilor de frana si servo de la un model mai performant din aceeasi familie. De exemplu o masina de 1,1 l poate fi dotata cu franele versiunii 1.8 CTi (ceea ce poate implica si upgradarea rotilor). De cele mai multe ori, masinile mici au structuri similare cu "surorile" mai mari si mai puternice, astfel ca daca te informezi putin asupra masinii tale si a celorlalte versiuni din gama sa, ai toate sansele sa gasesti franele potrivite la un pret decent.

Urmatorul element caruia e bine sa-i acorzi atentie sunt pistonii de frana. Cu cat mai multi pistoni are sistemul de franare, cu atat mai mare este forta si cu atat mai mari pot fi placutele. Daca discurile sunt de marime standard, adaugarea mai multor pistoni este inutila, pentru ca niste placute mai mari nu vor face decat sa ingreuneze disiparea caldurii. Insa daca ai upgradat discurile, atunci poti inlocui si placutele si mari numarul de pistoni pentru un efect optim.


Mantenanta franelor modificate

Daca mergi pe timp de furtuna, foloseste din cand in cand franele pentru disiparea apei si noroiului, si cu siguranta iti va fi mai usor sa opresti masina intr-o situatie de urgenta.

O data pe an sau oricand simti ca franele isi pierd din putere, freaca discurile de frana cu un material puternic abraziv, pentru a-i reda eficienta. Acest lucru va ajuta placutele sa "muste" mai bine din discuri.

Verifica regulat placutele pentru a detecta uzura. Daca ai de gand sa conduci sportiv, cel mai bine e sa le inlocuiesti complet inainte, pentru ca cele vechi s-ar putea sa nu faca fata "abuzurilor". Verifica uzura discurilor masurand diametrul. Discurile uzate se pot chiar rupe in timpul mersului, cauzand blocaje, astfel ca nu e o investitie desteapta sa le folosesti in continuare.

Si lichidul de frana trebuie verificat frecvent si schimbat la un an sau doi, in functie de stilul de condus si de recomandarile specifice pentru masina ta. Ideal este sa lasi un specialist sa verifice punctul de fierbere al lichidului de frana pentru a-si face o idee avizata asupra starii de degradare.

Lichidele de frana sintetice au puncte de fierbere mai ridicate si nu sunt higroscopice, de aceea sunt preferabile fata de lichidele de frana standard.

Intra in comunitatea 1tuning de pe Facebook




8 comentarii. Posteaza un comentariu

 
07-03-2011 17:39 de FRANKO JFK

VREAU SA TUNEZ UN FORD ESCORT 1,8 TD ADUS RECENT DIN RFG . AN FABRICATIE 1997 4 USI , 108675 KM ORIGINALI .

 
30-12-2010 23:17 de vw sharan

da trebuie frande cu aierisiri si pe spate nuhh ,,

 
12-07-2009 19:42 de Anonim

ba au rost liniile.........gaurile au rol pentru racire mai eficienta si striatiile pentrufranare mai eficienta

 
04-01-2009 18:18 de BOGDAN81

aveti dreptate franele sunt foarte importante degeaba isi pun o herghelie daca nu au frane

 
22-07-2008 23:32 de Shankay

> ai mare dreptate omule! multi investesc in cai putere si mai tarziu realizeaza ca defapt masina lor nu mai opreste. Iar pt fraieru' (scuzama ca itit zic asa da' asta e adevaru) de > habar n-ai cei cu tine mai citeste articolul odata si poate iti vei da seama ce rol ai liniile crestate in discurile de frana+gaurile (la alea macar le-ai inteles rostul). oh cati inculti in tara asta...

 
07-06-2008 16:07 de robyme

asa am si eu la dacia mea

 
07-02-2008 23:06 de honda v6

mai bine erau punctate decat cu linile ale care nu au nici un rost

 
08-01-2008 11:38 de gryg craiova

ar fi cazul sa afle copilasii astea si despre franele masinii nu doar sa si puna cai intruna p ele
pt ca o sa i dezlipim p toti d p pomi intr o zi

Doar utilizatorii inregistrati pot comenta. Login sau Inregistreaza-te.



Tu ce masina ai? Vrei sa apara si masina ta pe 1tuning.ro? Fa-i profilul acum! Castiga premii si discount-uri!

Membri 1tuning.ro

Membri: Cauta membru | Top membri

Masini:  Cauta masina | Top masini | Nr.1

Puncte: Informatii | Reduceri si premii

Statistici 1tuning.ro

103 vizitatori si 0 membri sunt acum online:

Parteneri:

Baterii auto la domiciliu

Copyright 1tuning.ro by HTD

Despre noi | Conditii utilizare

Parteneri | Publicitate

Contacteaza-ne!