|
Garajul meuMasiniTuningCluburiPozeVideo |
Esti in pagina: 1tuning.ro > Tuning > Informatii tuning > Ce trebuie sa stii despre modificarea franelor |
|
Cauta pe site
Ultimele discutii din cluburi
Panou relee-sigurante
scris de StefFlav2009 pe 07-09-2024
masiniscris de paraschivrazvan pe 26-02-2024
Semnalizare secventialascris de spionul pe 03-03-2022
Geamuri aburitescris de paraschivrazvan pe 21-11-2020
defectiunescris de andad_68 pe 24-03-2018
vezi toate discutiile |
||||||||||||||||
Ce trebuie sa stii despre modificarea franelorScris de 1tuning pe 15-10-2007
Tags: tips&tricks
Forta de franare pleaca de la pedala, ajungand in servo, care foloseste puterea motorului pentru a amplifica presiunea pedalei, scazand efortul pe care trebuie sa-l depui la apasarea acesteia. Presiunea este transferata la placutele de frana cu ajutorul lichidului de frana. Lichidul poate deveni foarte fierbinte din cauza caldurii generate. Beneficiul folosirii unui lichid, care nu poate fi presurizat usor, este trecerea aproape instantanee a acestuia prin cilindrii de frana. Dezavantajul lichidelor de frana este ca sunt higroscopice (absorb particulele de apa), lucru care reduce eficienta procesului de transfer al fortei de franare. Un alt neajuns este ca la temperaturi inalte particulele de apa fierb si creeaza un efect spongios in cel mai bun caz, iar in cel mai rau caz incetinesc sau stopeaza franarea. Ventilarea discurilor creste eficienta franarii, de aceea daca ai marit puterea motorului este indicat sa apelezi la niste discuri ventilate. Discurile ventilate au un canal central care imbunatateste raportul dintre suprafata si aer, pentru o racire mai rapida. De asemenea, aceste discuri previn acumularea de gaze intre placute si disc, pastrand placutele in stare buna. Cu cat discurile sunt mai mari, cu atat racirea este mai rapida si mai eficienta. Insa discuri mai mari pot cere si jante mai mari. Si placutele sunt un element esential - cu cat frictiunea este mai mare, cu atat franarea este mai performanta. Placutele sportive sunt construite dintr-un compus de inalta frictiune care functioneaza la temperaturi inalte. O placuta de frana cu adevarat sportiva va functiona la parametrii maximi numai la temperaturi incinse, astfel ca acestea nu sunt prea utile pentru masini normale si calatorii in limitele impuse pentru sosele, unde franarea se face de obicei pe placute reci. Sistemul ABS va ajuta la prevenirea blocajelor in timpul franarilor puternice si permit virajele in viteza. Virajele insa reduc forta de franare cu cat ABS intervine mai mult. Pe pietris si zapada, ABS poate fi un mare neajuns, pentru ca reduce forta de franare in conditii de tractiune foarte scazuta. Daca nu ai competente mecanice, recomandam sa lasi modificarile sistemului de franare pe mana unui profesionist. Frana e ultimul lucru care iti doresti sa functioneze prost la masina ta! Kituri de tuning pentru frane Elementul cheie pe care trebuie a te concentrezi atunci cand modifici sistemul de franare sunt discurile. Cu cat sunt mai mari, cu atat vor avea suprafete de frictiune mai extinse, caldura va fi disipata mai repede si efectul va fi mai spontan. Vei observa de asemenea ca "simti" mai bine masina si ca poti detecta mai repede eventualele blocaje. O idee accesibila de modificare pentru o masina mica de familie, de exemplu, ar fi sa mergi la un service specializat si sa ceri montarea discurilor de frana si servo de la un model mai performant din aceeasi familie. De exemplu o masina de 1,1 l poate fi dotata cu franele versiunii 1.8 CTi (ceea ce poate implica si upgradarea rotilor). De cele mai multe ori, masinile mici au structuri similare cu "surorile" mai mari si mai puternice, astfel ca daca te informezi putin asupra masinii tale si a celorlalte versiuni din gama sa, ai toate sansele sa gasesti franele potrivite la un pret decent. Urmatorul element caruia e bine sa-i acorzi atentie sunt pistonii de frana. Cu cat mai multi pistoni are sistemul de franare, cu atat mai mare este forta si cu atat mai mari pot fi placutele. Daca discurile sunt de marime standard, adaugarea mai multor pistoni este inutila, pentru ca niste placute mai mari nu vor face decat sa ingreuneze disiparea caldurii. Insa daca ai upgradat discurile, atunci poti inlocui si placutele si mari numarul de pistoni pentru un efect optim. Mantenanta franelor modificate Daca mergi pe timp de furtuna, foloseste din cand in cand franele pentru disiparea apei si noroiului, si cu siguranta iti va fi mai usor sa opresti masina intr-o situatie de urgenta. O data pe an sau oricand simti ca franele isi pierd din putere, freaca discurile de frana cu un material puternic abraziv, pentru a-i reda eficienta. Acest lucru va ajuta placutele sa "muste" mai bine din discuri. Verifica regulat placutele pentru a detecta uzura. Daca ai de gand sa conduci sportiv, cel mai bine e sa le inlocuiesti complet inainte, pentru ca cele vechi s-ar putea sa nu faca fata "abuzurilor". Verifica uzura discurilor masurand diametrul. Discurile uzate se pot chiar rupe in timpul mersului, cauzand blocaje, astfel ca nu e o investitie desteapta sa le folosesti in continuare. Si lichidul de frana trebuie verificat frecvent si schimbat la un an sau doi, in functie de stilul de condus si de recomandarile specifice pentru masina ta. Ideal este sa lasi un specialist sa verifice punctul de fierbere al lichidului de frana pentru a-si face o idee avizata asupra starii de degradare. Lichidele de frana sintetice au puncte de fierbere mai ridicate si nu sunt higroscopice, de aceea sunt preferabile fata de lichidele de frana standard. Intra in comunitatea 1tuning de pe Facebook 8 comentarii. Posteaza un comentariu
Doar utilizatorii inregistrati pot comenta. Login sau Inregistreaza-te. |
||||||||||||||||
|
|